Forum

Vind antwoorden op je vragen en chat met de andere leden van het Forum!
annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Dataverbruik buiten Europa blokkeren

Tornado
Beginnend Wegliefhebber

Weet iemand of je data-verbruik buiten europa kan blokkeren?
Concreet ga ik op vakantie in Oostenrijk vlag tegen de Zwitserse grens. Bij andere operatoren heb ik al het probleem gehad dat op wandelingen in oostenrijk mijn telefoon toch connecteert op een Zwitsers netwerk.  Gevolg, 10-tallen euro's voor enkele MB's die mijn telefoon automatische gebruikt.

Kan ik dit op één of andere manier blokkeren?

Dus geen dataverbruik buiten EU maar wel mogelijkheid te bellen... voor noodgevallen.

2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

KrisM
Aspirant Wegliefhebber

Ik vrees dat Hey! nooit iets gelijkaardigs zal doen, de prijzen liggen er dan ook veel lager dan die bij Telenet. Voor fancy features en nichegevallen informeer je beter eens bij Orange.
Veel plezier daar in Oostenrijk en probeer tijdens je wandelingen ook wat te genieten van de prachtige omgeving, om te kunnen bellen in noodgevallen heb je echt geen mobiele data nodig.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

vthibo
Aspirant Wegliefhebber

Het antwoord is nee en ja tegelijk.

Nee als in: er is geen eenvoudige manier om als gebruiker roaming buiten de EU uit te schakelen.
Ja als in: het is eigenlijk verplicht van de EU. Hey! heeft dit reeds (na ombudsman) voor een andere gebruiker uitgeschakeld, of toch het "maximale bedrag buiten verbruik" op €0 gezet. Maar dit vereist het contacteren van de klantendienst, als je iemand te pakken krijgt tenminste.
Meer kun je terugvinden in deze eerdere forumtopic:
https://community.heytelecom.be/t5/Forum/Roaming-limiet-verlagen-Travel-Data-Control/m-p/5103#M1511

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

7 ANTWOORDEN 7

Krisja
Ervaren Wegliefhebber

In je telefoonsettings (afhankelijk welk tyoe telefoon) kan je zowel "Mobiele Data" uitzetten als "Dataroaming".

Dit alles is te vinden (voor een iPhone" onder Instellingen - Mobiel netwerk - )

KrisM
Aspirant Wegliefhebber

Inderdaad, hier is ook nog wat informatie te vinden. Zelfs als je thuis bent valt er dikwijls wel wat data te besparen.

Dixit
Bewezen Wegliefhebber

Dat klopt, maar als je dataroaming uitzet, dan werkt die dataroaming in het geheel niet. Dus ook niet op de Oostenrijkse netwerken. Je kan het beste manueel je mobiele operator kiezen en dan een Oostenrijks netwerk kiezen. Als je dat eenmaal hebt gedaan, dan blijft je telefoon vast op dat netwerk, dus je zal niet meer naar een Zwitsers netwerk overschakelen.

Theoretisch nadeel is, dat als dat Oostenrijkse netwerk geen dekking heeft, je niet automatisch naar een ander Oostenrijks netwerk zal kunnen overschakelen. Maar goed: de Oostenrijkse abonnés hebben ook datzelfde 'probleem'.

Sterker nog: deze feature kan je ook in je eigen voordeel gebruiken. Ik moest een aantal gesprekken met de Franse familie voeren. Gisteren had ik vrij en ik ben naar Putte gefietst - een grensstadje waar de grens dwars doorheen loopt. Ik heb mijn telefoon op KPN NL gezet en ik heb mijn Franse gesprekken kunnen voeren. Als je vanuit België Frankrijk belt, dan kost dat goudgeld. Als je vanuit Nederland Frankrijk belt, dan zit dat in je onbeperkte forfait.  De wonderen van de EU-regelgeving...

Tornado
Beginnend Wegliefhebber

Bedankt voor de feedback.

Heb wel de indruk dat wat ik exact vraag niet kan. =Wel data als ik op Eu netwerkt zit, maar geen data als ik per ongeluk op non-eu netwerk zit.

Het antwoord van Dixit heb ik al geprobeerd en werkt, maar dan wel 'minder bereikbaar' als ik toch nog binnen bereik na ander oostenrijks netwerk ben (dan hetgene ik gefixeerd bent).

Bij telenet heb ik ondertussen gevonden dat ik kan instellen dat ik max X euro boven mijn bundel wil (x vrij te kiezen). Als ik dit op 0 euro zet, dan hebben ze me verzekerd dat dit niet meer aal voorvallen.

Het zou handig zijn als Hey iets gelijkaardigs doet.

KrisM
Aspirant Wegliefhebber

Ik vrees dat Hey! nooit iets gelijkaardigs zal doen, de prijzen liggen er dan ook veel lager dan die bij Telenet. Voor fancy features en nichegevallen informeer je beter eens bij Orange.
Veel plezier daar in Oostenrijk en probeer tijdens je wandelingen ook wat te genieten van de prachtige omgeving, om te kunnen bellen in noodgevallen heb je echt geen mobiele data nodig.

Krisja
Ervaren Wegliefhebber

Telenet heeft u in deze misschien niet helemaal correct ingelicht.

Het feit dat de data buiten de EU niet in je bundel is inbegrepen, geeft dat deze rechtstreeks gefactureerd wordt. Weliswaar (ik dacht wettelijk vastgelegd voor iedere provider) op max. 60€ bovenop je bundel. 

Je kan bij Telenet wel een lagere verbruikslimiet instellen buiten je bundel dan deze 60€. Bij hey! kan je de limiet op 25€ zetten, kom je aan dit bedrag wordt je door een SMS gewaarschuwd.

Op verlof zet je die data gewoon uit en geniet je van iets anders dan die digitale afhankelijkheid.

vthibo
Aspirant Wegliefhebber

Het antwoord is nee en ja tegelijk.

Nee als in: er is geen eenvoudige manier om als gebruiker roaming buiten de EU uit te schakelen.
Ja als in: het is eigenlijk verplicht van de EU. Hey! heeft dit reeds (na ombudsman) voor een andere gebruiker uitgeschakeld, of toch het "maximale bedrag buiten verbruik" op €0 gezet. Maar dit vereist het contacteren van de klantendienst, als je iemand te pakken krijgt tenminste.
Meer kun je terugvinden in deze eerdere forumtopic:
https://community.heytelecom.be/t5/Forum/Roaming-limiet-verlagen-Travel-Data-Control/m-p/5103#M1511