Forum

Vind antwoorden op je vragen en chat met de andere leden van het Forum!
annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Internetstoring op regelmatige tijdstippen

lanier
Beginnend Wegliefhebber

Hallo

Al enkele dagen ondervind ik omstreeks 19h a 20h internetonderbrekingen.

Ze zijn van die aard dat het internet niet meer bruikbaar is. 80% packet loss.

Ik vermoed dat er iets op de straatnode zit die dergelijke storing op regelmatig tijdstip veroorzaakt.

Gelukkig overdag nog geen problemen ondervonden ivm thuiswerk maar ontspannen voor de buis met Netflix zit er dus momenteel ook niet in.

Chat blijft onbeantwoord. Graag contact voor een lijntest, nazicht monitoring logs en het voorstellen van een oplossing.

7 ANTWOORDEN 7

VossyGamer
Aspirant Backpacker

Hey @lanier,

Ik antwoord nu alvast nog vlug even beknopt vooraleer ik offline ga, zodat je toch al iets van extra info hebt. Morgen wil ik er gerust dieper op in gaan als je meer info geeft, enzovoort.

Het ligt hoogstwaarschijnlijk aan Telenet (Wyre) haar netwerk. Er is volgens mij sprake van een serieuze hoeveelheid ingress van een andere gebruiker op de coax-lus/ring in je buurt. Controleer ook eens je NIU en of de coaxkabels perfect zijn aangesloten.

VossyGamer


✔ Geholpen? Markeer als oplossing. | Kudo? Altijd welkom! 😉 | hey!-kenner, geen medewerker

lanier
Beginnend Wegliefhebber

Hi!

Hartelijk bedankt voor jouw input.

Op basis van de info die ik aan een vriend gaf (ex-Telenet technieker) maakte hij dezelfde diagnose. (ingress)

Hij maakte ook de opmerking dat dergelijke case heel lang kan aanslepen omdat het probleem zich sporadisch/periodiek stelt icm het late tijdstip (buiten kantooruren) 😞

Ik hoop toch op korte termijn de juiste persoon aan te kunnen spreken die het nodige kan ondernemen. 

Ik vermoed dat mijn buren ook gelijkaardige problematiek moeten ondervinden. Zal hen daar in ieder geval eens over aanspreken.

Coaxiale bekabeling langs mijn kant lijkt goed/vast  aangesloten te zijn. 

Heb je verder tips waar ik op kan letten?

Dit zijn de TCG300 modem logs:

 

Mon Apr 28 2025 20:43:12CM State is UpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 20:43:12CM State is NotUpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 20:46:12CM State is UpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 20:46:12CM State is NotUpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 20:46:19CM State is UpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000

Mon Apr 28 2025 20:46:19CM State is NotUpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000

Mon Apr 28 2025 20:49:06CM State is UpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000

Mon Apr 28 2025 20:49:06CM State is NotUpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000

Mon Apr 28 2025 20:49:36CM State is UpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000

Mon Apr 28 2025 20:49:36CM State is NotUpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000

Mon Apr 28 2025 20:50:25CM State is UpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000

Mon Apr 28 2025 20:50:25CM State is NotUpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000

Mon Apr 28 2025 20:50:35CM State is UpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000

Mon Apr 28 2025 20:50:35CM State is NotUpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000

Mon Apr 28 2025 20:50:52CM State is UpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 20:50:52CM State is NotUpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 20:52:52CM State is UpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000

Mon Apr 28 2025 20:52:52CM State is NotUpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000

Mon Apr 28 2025 20:53:12CM State is UpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 20:53:13CM State is NotUpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 20:53:43CM State is UpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 20:53:44CM State is NotUpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 20:55:54CM State is UpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 20:55:54CM State is NotUpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 21:01:24CM State is UpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 21:01:24CM State is NotUpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 21:03:15CM State is UpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 21:03:15CM State is NotUpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 21:03:46CM State is UpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 21:03:46CM State is NotUpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 21:05:16CM State is UpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

Mon Apr 28 2025 21:05:16CM State is NotUpstreamPartialService; ID 31; frequency 30500000

 

In het verleden ook al T3 time-outs zien passeren maar die lijken voorlopig van de baan. 

 

Verder heb ik nu ook een smokeping opgezet  om de onderbrekingen grafisch in kaart te brengen

Grts Lanier

lanier
Beginnend Wegliefhebber

1000043410.jpg

Ter illustratie, een overzicht van smokeping.

Afgelopen 30h/10d een heel duidelijk patroon (heb nog maar data van enkele dagen ver helaas)

VossyGamer
Aspirant Backpacker

Hey @lanier,

Merci voor de logs en de screenshot.

Heb je een coax splitter op je NIU? En hoe ziet je NIU eruit? Er zijn namelijk 2 verschillende soorten NIU's op het Telenet (Wyre) coax netwerk. Een zwarte NIU met veel aansluitingen, en een vierkante NIU met minder aansluitingen. Als ook dat oké is ligt het zeker aan de buren, of aan een coaxkabel (extern, buiten) die fysiek beschadigd is. 

Omdat je aanhaalt dat het probleem vaak tussen 19 à 20 uur optreedt, kan ik wel concluderen dat een buur dit veroorzaakt. Een buur die dan hoogstwaarschijnlijk a.d.h.v. misschien het 'Compacte signaal' (coax direct op TV-toestel, misschien adapter met F-connector die verkeerd zit, ...) rond dat tijdstip de ingress veroorzaakt, doordat de binneninstallatie (betreffende coax) echt niet OK is.

Enkel Telenet kan dit aan de hand van zogenaamde 'SWAT-teams' oplossen.

Ik raad je aan om een formele klacht in te dienen bij de Ombudsdienst als Telenet (of klacht via Orange) er snel niks aan doet.

Ik raad je zeker aan om deze bijhorende topics te lezen:

Hopelijk wordt het snel opgelost. Misschien kan je eens vragen als je in een kleine straat woont om te vragen dat de buren hun coax installaties controleren. En zeg hen dat dit anders tot hoge boetes kan leiden als ze wel degelijk ingress (storing) veroorzaken.

Hopelijk heb ik je al een beetje kunnen helpen. Weet dat naar Telenet/BASE veranderen niets zal uithalen. Dit ligt echt niet aan Orange/Hey, geloof mij. Het is overduidelijk een coax-netwerk-probleem. 😉

VossyGamer


✔ Geholpen? Markeer als oplossing. | Kudo? Altijd welkom! 😉 | hey!-kenner, geen medewerker

lanier
Beginnend Wegliefhebber

1000043431.jpg

1000043430.jpg

Hi @VossyGamer

Dankje voor je waardevolle input, intussen typ ik dit bericht via m'n 5G verbinding want, jawel, het is weer prijs..

Ik voeg straks nog 2 foto's van m'n NIU toe maar die ziet er mijn inziens goed uit.

Voor zover ik weet zitten er in huis geen splitters.

Ik vrees dat ik vertrokken ben voor een tijdje heen en weer ping-pongen en hoewel heytelecom hier zelf weinig aan kan doen is het gebrek aan een directe lijn om dergelijke issues te escaleren op z'n zachtst gezegd vervelend..

Hopelijk nemen ze m'n noodkreet au sérieux.. 

Nogmaals bedankt voor jouw waardevolle inzichten. 

VossyGamer
Aspirant Backpacker

Hey @lanier,

Met plezier. Ik weet zelf hoe vervelend het is om met eerstelijns-klantendienst te maken te moeten hebben, dus help ik je graag wat meer technisch verder. Alhoewel ik geen toegang heb tot de systemen van Wyre/Telenet uiteraard (jammer genoeg, lol).

Jouw bekabeling ziet er goed uit.

Ik raad je echt aan om een klacht in te dienen bij de Ombusdienst voor Telecom. Wyre/Telenet moet dan echt een 'SWAT'-team uitsturen, want Orange kan hier echt niets aan doen jammer genoeg. 

Heb je een NTP2007 bakje (of iets gelijkaardigs) met het logo van Proximus/Belgacom hangen? Dan kan je nog VDSL2 opteren. Je zou dan geluk hebben, want ik bv. heb enkel de mogelijkheid tot coax. Check wel eerst de mogelijke snelheid op de website van Edpnet (VDSL of fiber | Test je adres | edpnet.be).

Hopelijk wordt het snel opgelost.

VossyGamer


✔ Geholpen? Markeer als oplossing. | Kudo? Altijd welkom! 😉 | hey!-kenner, geen medewerker

YannickV
Moderator
Moderator

Hey Ianier, je kan onze diensten ook altijd contacteren via sociale media. 

Productnaam invoeren