19-05-2024 16h01 - bewerkt 18-08-2024 9h19
Ik zou graag mijn (data) roaming limiet van €60 willen verlagen naar €0.
Zeker gelet op verschillende klachten / ervaringen van andere klanten op dit forum lijkt mij dit erg handig voor de gemoedsrust op zonder nare verrassingen op reis te gaan.
Op de website van het BIPT staat:
Je kunt altijd contact opnemen met jouw operator om de limiet van 60,50 EUR (incl. btw) voor roamingdatadiensten te verhogen of te verlagen. Hij moet dit gratis doen en het uiterlijk de volgende werkdag in orde brengen.
Graag zou ik hier gebruik van willen maken.
Alvast bedankt!
Opgelost! Ga naar oplossing.
19-07-2024 14h24 - bewerkt 18-08-2024 9h17
Na tussenkomst van de ombudsman is het vandaag effectief in orde gekomen: de klantendienst werd hiervan de hoogte gebracht zodat zij geen foute informatie meer geven:
Houd je budget onder controle dankzij Travel Data Control.
Met deze dienst stel je voor je vertrek een limiet in voor je mobiel internetverbruik in het buitenland en vermijd je nare verrassingen! Je verbinding wordt geblokkeerd zodra je de ingestelde limiet bereikt. Op dat punt kan je beslissen dat het welletjes is geweest, of je kan je limiet uitbreiden. Je internetverbinding wordt dan automatisch hersteld. Standaard is de limiet van Travel Data Control vastgelegd op 50 € (excl. btw) / €60,50 (incl. btw) per factuurperiode.
Om dat bedrag te wijzigen kun je de Hey! klantendienst contacteren.
Het is helaas momenteel niet mogelijk voor klanten om dit bedrag zelf aan te passen
(Ik heb via mail een contract / bevestiging van wijziging ontvangen dat het effectief op €0 staat ingesteld nu, het probleem is dus opgelost).
21-05-2024 14h57 - bewerkt 21-05-2024 14h57
Hallo @Roy ,
Dit is momenteel niet mogelijk... 😞
Je kan je 4G in het buitenland deactiveren op je toestel.
Ik zal er met het team over praten, bedankt voor je feedback!
Rizlaine
op 21-05-2024 15h04
Dank u @Rizlaine
Het is toch wel nodig om dit mogelijk te maken aangezien dit regelgeving van het BIPT is en omdat dit bij andere operatoren inclusief Orange wel mogelijk is.
Goed om te horen dat u dit met uw collega’s gaat bespreken.
op 29-05-2024 10h51
Indeed, this is really necessary! I once didn't realize I had used up all my data and ended up with an extra €60 bill.
op 04-06-2024 9h26
Hallo @Rizlaine, bedankt voor uw hulp.
Werd dit al besproken?
ik vermoed dat dit geen vrijblijvende optie is maar dat operatoren moeten voldoen aan Europese of nationale regels dus ik zou het wel fijn vinden om als klant mijn budget onder controle te kunnen houden.
dank u!
op 04-06-2024 22h07
Ook het Europees centrum voor de consument is hier duidelijk in:
Om onverwacht hoge facturen te vermijden, moeten telecomoperatoren u informeren over de kost op het moment dat u connecteert met een niet-Europees netwerk of satelliet. Ook moet u dergelijke connectie gemakkelijk en kosteloos kunnen weigeren (opt-out).
https://www.eccbelgie.be/themas/diensten-in-europa/bellen-en-surfen/roaming
Hey, het is tijd om hier werk van te maken. Ik verwacht binnenkort een bericht om dit te regelen voor mezelf en mijn familie.
op 04-06-2024 22h14
Bedankt voor deze duidelijke informatie.
@Rizlaine voor uw collega’s is er ook een Franstalige versie beschikbaar: https://www.cecbelgique.be/themes/services-en-europe/telecommunication/roaming
ik hoop dat we hiermee het voor iedereen aangenamer en nog beter kunnen maken. Alvast bedankt!
op 07-06-2024 11h02
08-06-2024 20h44 - bewerkt 08-06-2024 20h46
Beetje ongelukkig zinnetje hier, vlak voor de kop "Roaming" dan nog.
op 10-06-2024 0h37
Daar valt niets "over te beslissen" door hey.
Er is regelgeving over waar hey VERPLICHT aan moet voldoen.
Zorg dus maar snel dat die OPT-OUT voor extra dataverbruik er komt begot!
op 17-07-2024 21h26
Ik heb het BIPT om bijkomende info gevraagd om welke wetgeving het gaat, dit is hun antwoord:
Het artikel op de website van het BIPT is gebaseerd op Europese wetgeving, meer bepaald Verordening (EU) nr. 531/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juni 2012 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie (zoals gewijzigd), in het bijzonder art. 15.3 ervan.
Aangezien Hey blijft weigeren heb ik de ombudsman telecom gevraagd voor bemiddeling.
Zeker nu in de vakantieperiode gaan er weer tientallen tot honderden klanten ongewild extra roaming kosten krijgen terwijl men de keuze (het recht) zou moeten hebben deze te blokkeren en dus kan voorkomen.
Verder ben ik zeer tevreden over Hey dus ik hoop dat hier een oplossing voor komt en dan zijn ze de perfecte operator.
19-07-2024 14h24 - bewerkt 18-08-2024 9h17
Na tussenkomst van de ombudsman is het vandaag effectief in orde gekomen: de klantendienst werd hiervan de hoogte gebracht zodat zij geen foute informatie meer geven:
Houd je budget onder controle dankzij Travel Data Control.
Met deze dienst stel je voor je vertrek een limiet in voor je mobiel internetverbruik in het buitenland en vermijd je nare verrassingen! Je verbinding wordt geblokkeerd zodra je de ingestelde limiet bereikt. Op dat punt kan je beslissen dat het welletjes is geweest, of je kan je limiet uitbreiden. Je internetverbinding wordt dan automatisch hersteld. Standaard is de limiet van Travel Data Control vastgelegd op 50 € (excl. btw) / €60,50 (incl. btw) per factuurperiode.
Om dat bedrag te wijzigen kun je de Hey! klantendienst contacteren.
Het is helaas momenteel niet mogelijk voor klanten om dit bedrag zelf aan te passen
(Ik heb via mail een contract / bevestiging van wijziging ontvangen dat het effectief op €0 staat ingesteld nu, het probleem is dus opgelost).
op 21-07-2024 13h02
Bedankt voor je volharding hierrond, Roy. Spijtig dat deze antipraktijken steeds tot de ombudsman moeten komen voor een oplossing. Binnenkort probeer ik hiervoor ook eens de klantendienst te contacteren.
@Hey
Alhoewel verplicht, toch enige dank voor deze bemiddeling. In een ideale wereld kan de klant dit zelf, maar het zou alvast fijn zijn moesten jullie in de FAQ of een blog vermelden dat de limiet via de klantendienst aangepast (en op 0 gezet) kan worden.
op 06-08-2024 18h36
Mijn zoon heeft tijdens de rit Griekenland naar Turkije ook geen bericht gekregen dat de provider veranderde, moet dat dan niet in orde gebracht worden? Wie betaald de absurde rekening?
op 06-08-2024 18h43
Moeten je provider bij wijziging van roaming provider nu een aanvaarding weergeven of niet?
op 08-08-2024 13h41
Hallo @RVDZ ,
Nee... het is gewoon een sms die je informeert over de gebruiksprijzen.
Aarzel niet als je meer informatie nodig hebt,
Rizlaine
Dit is JOUW community! Doe mee, deel je mening, stel je vragen en help mee om hey! te verbeteren.