Aspirant Wegliefhebber

 • 

9  messages

Roaming limiet verlagen: Travel Data Control

Ik zou graag mijn (data) roaming limiet van €60 willen verlagen naar €0.

Zeker gelet op verschillende klachten / ervaringen van andere klanten op dit forum lijkt mij dit erg handig voor de gemoedsrust op zonder nare verrassingen op reis te gaan.

Op de website van het BIPT staat:

https://www.bipt.be/consumenten/faq/hoe-kan-ik-mijn-uitgaven-voor-mobiel-internet-bij-roaming-onder-controle-houden 

Je kunt altijd contact opnemen met jouw operator om de limiet van 60,50 EUR (incl. btw) voor roamingdatadiensten te verhogen of te verlagen. Hij moet dit gratis doen en het uiterlijk de volgende werkdag in orde brengen.

 


Graag zou ik hier gebruik van willen maken.

Alvast bedankt!

Solution acceptée

Aspirant Wegliefhebber

 • 

9  messages

Na tussenkomst van de ombudsman is het vandaag effectief in orde gekomen: de klantendienst werd hiervan de hoogte gebracht zodat zij geen foute informatie meer geven:

 

Hoe een surflimiet instellen in het buitenland?

Houd je budget onder controle dankzij Travel Data Control.

Met deze dienst stel je voor je vertrek een limiet in voor je mobiel internetverbruik in het buitenland en vermijd je nare verrassingen! Je verbinding wordt geblokkeerd zodra je de ingestelde limiet bereikt. Op dat punt kan je beslissen dat het welletjes is geweest, of je kan je limiet uitbreiden. Je internetverbinding wordt dan automatisch hersteld. Standaard is de limiet van Travel Data Control vastgelegd op 50 € (excl. btw) / €60,50 (incl. btw) per factuurperiode.

Om dat bedrag te wijzigen kun je de Hey! klantendienst contacteren.

Het is helaas momenteel niet mogelijk voor klanten om dit bedrag zelf aan te passen

(Ik heb via mail een contract / bevestiging van wijziging ontvangen dat het effectief op €0 staat ingesteld nu, het probleem is dus opgelost).

Bewezen Wegliefhebber

 • 

16  messages

Bedankt voor je volharding hierrond, Roy. Spijtig dat deze antipraktijken steeds tot de ombudsman moeten komen voor een oplossing. Binnenkort probeer ik hiervoor ook eens de klantendienst te contacteren.

@Hey
Alhoewel verplicht, toch enige dank voor deze bemiddeling. In een ideale wereld kan de klant dit zelf, maar het zou alvast fijn zijn moesten jullie in de FAQ of een blog vermelden dat de limiet via de klantendienst aangepast (en op 0 gezet) kan worden.

Community Manager

 • 

1.8K  messages

Hallo @Roy ,

Dit is momenteel niet mogelijk... 😞
Je kan je 4G in het buitenland deactiveren op je toestel.
Ik zal er met het team over praten, bedankt voor je feedback!

Rizlaine

Aspirant Wegliefhebber

 • 

9  messages

Dank u @Rizlaine 

Het is toch wel nodig om dit mogelijk te maken aangezien dit regelgeving van het BIPT is en omdat dit bij andere operatoren inclusief Orange wel mogelijk is. 

Goed om te horen dat u dit met uw collega’s gaat bespreken.

 

 

Beginnend Wegliefhebber

 • 

1  message(s)

Indeed, this is really necessary! I once didn't realize I had used up all my data and ended up with an extra €60 bill.

Aspirant Wegliefhebber

 • 

9  messages

Hallo @Rizlaine, bedankt voor uw hulp.

Werd dit al besproken? 
ik vermoed dat dit geen vrijblijvende optie is maar dat operatoren moeten voldoen aan Europese of nationale regels dus ik zou het wel fijn vinden om als klant mijn budget onder controle te kunnen houden.

dank u!

Bewezen Wegliefhebber

 • 

16  messages

@Rizlaine 

Ook het Europees centrum voor de consument is hier duidelijk in:


Om onverwacht hoge facturen te vermijden, moeten telecomoperatoren u informeren over de kost op het moment dat u connecteert met een niet-Europees netwerk of satelliet. Ook moet u dergelijke connectie gemakkelijk en kosteloos kunnen weigeren (opt-out).


https://www.eccbelgie.be/themas/diensten-in-europa/bellen-en-surfen/roaming

Hey, het is tijd om hier werk van te maken. Ik verwacht binnenkort een bericht om dit te regelen voor mezelf en mijn familie.

Aspirant Wegliefhebber

 • 

9  messages

Ik heb het BIPT om bijkomende info gevraagd om welke wetgeving het gaat, dit is hun antwoord:

Het artikel op de website van het BIPT is gebaseerd op Europese wetgeving, meer bepaald Verordening (EU) nr. 531/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juni 2012 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie (zoals gewijzigd), in het bijzonder art. 15.3 ervan.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:02012R0531-20170615&qid=1503931542873&from=NL

Aangezien Hey blijft weigeren heb ik de ombudsman telecom gevraagd voor bemiddeling.

 

Zeker nu in de vakantieperiode gaan er weer tientallen tot honderden klanten ongewild extra roaming kosten krijgen terwijl men de keuze (het recht) zou moeten hebben deze te blokkeren en dus kan voorkomen. 

Verder ben ik zeer tevreden over Hey dus ik hoop dat hier een oplossing voor komt en dan zijn ze de perfecte operator.

Stapper

 • 

2  messages

Mijn zoon heeft tijdens de rit Griekenland naar Turkije ook geen bericht gekregen dat de provider veranderde, moet dat dan niet in orde gebracht worden? Wie betaald de absurde rekening?

Stapper

 • 

2  messages

Moeten je provider bij wijziging van roaming provider nu een aanvaarding weergeven of niet?

 

Community Manager

 • 

1.8K  messages

Hallo @RVDZ ,

Nee... het is gewoon een sms die je informeert over de gebruiksprijzen.

Aarzel niet als je meer informatie nodig hebt,

Rizlaine

Wandelaar

 • 

2  messages

Klantendienst verspreid hier augustus 2025 nog altijd leugens over dat het niet mogelijk zou zijn…

Wandelaar

 • 

2  messages

Augustus 2025: hierover wordt nog altijd gelogen op de klantendienst…