ctuxboy's profile

Aspirant Hiker

• 

20 Berichten

[OPGELOST] Dramatisch veel vast internet drops

Laatste weken had ik het probleem dat mijn devices (camera, TV, internetdiensten, websites,...) soms super traag wertken of zelfs helemaal niet bereikbaar waren.

Mijn vermoeden werd bevestigd daar ik een extra bekabelde router heb in de huiskamer en me opeens opviel dat het status-led (internet-verbinding) om de x seconden oranje werd (= offline).

Het begon me écht te frustreren, zeker omdat ik er altijd dacht dat de oorzaak aan de wifi-verbinding lag of een specifieke server/cloud moeilijk bereikbaar was.

Wat heb ik gedaan om dit verder te onderzoeken: Heb een servertje (Raspberry Pi) bekabeld verbonden aan de Orange modem, en gebruik Uptime Kuma (https://uptimekuma.org/)  als monitoring tool.

Uiteraard heb ik ook eens al mijn devices afgekoppeld, om te testen of dit de oorzaak is van de storing!

Het resultaat is ONTHUTSEND!!! De router is meer offline dan online. Het rare is, soms ben ik enkele uren online (99,99%), en dan weer enkele uren offline (99,99%) en dit al dagen/weken aan een stuk blijkbaar. 

Vandaag bijvoorbeeld is de Orange modem al offline sinds 12u00 tot... !!!! Heel af en toe komt er een 'pakketje' (de techneuten onder ons zullen wel weten wat ik bedoel) door, maar is onmogelijk om te surfen of online administratieve taken uit te voeren, laat staan TV te kijken! (de afbeelding hieronder is vd laatste 6uur, het oranje en rode in de grafiek is offline of verloren pakketjes.)

Dit is de laatste week... hoef er geen tekeing bij te maken :((

Uiteraard heb ik vorige week Hey! Telecom (via WhatsApp) en zelfs ORange (via X) gecontacteerd, ja want telefonisch lukt dit niet. 

Los van alles krijg je toch, van beide partijen en met wat geduld, antwoord, maar is een zeeer magere troost, want het probleem is doorgegeven aan de (technische) dienst en normaal zouden ze me binnen de 4 werkdagen telefonisch contacteren.

Dus Hey! Ik betaal een vast internet abonnement, waarbij we meer offline dan online zijn!

PS: technisch verwijt ik Hey! Telecom niks daar dit evenzeer kan voorvallen bij andere operatoren, maar verwijt jullie wel dat het allemaal zo lang moet duren en voor zulke incidenten toch wel telefonisch bereikbaar mogen zijn!!!!

Intussen is het 17u00 en nog altijd offline, écht niet blij mee. (momenteel schrijf ik dit topic op de laptop die verbonden is met mijn smartphone)

TIP: ga er niet altijd vanuit omdat je Orange modem correct lijkt te werken (ook de logs als je op de modem inlogt tonen niet altijd nauwkeurig dat je offline bent); installeer eens een Uptime monitor!

Wandelaar

• 

107 Berichten

Hopelijk vinden ze toch vlug het probleem, mogelijk een te zwak signaal die toekomt op de dropkabel . . . maar een technieker moet meestal eerst langs komen om dan een escalatie te kunnen doen richting telenet/Wyre om iemand te doen kijken in de straat.

Aspirant Hiker

• 

20 Berichten

Bedankt voor je reactie. Is wel heel raar. Soms heb ik enkele uren zeer goed internet, en na enkele uren zeer onstabiel tot geen internet. Gelukkig lukt het nog om Youtube tekijken, tenminste je merkt ook wel dat soms blijft 'haperen', maar ongelooflijk irritant. Momenteel surf ik via mijn smartphone.

Hoe verklaar je dan dat het soms uren wel goed werkt?

Er zit ook geen patroon in, ttz de 'drops' kunnen beginnen rond 16u en stoppen rond 20u, dan opnieuw rond 01u00 en stoppen rond 5u00 en de volgende dag beginnen rond 12u ...

Gisteren hadden we een 'betere' dag, ttz geen probleem gehad van 5u30 tot 12u smiddag, daarna opnieuw extreem veel 'drops'.

Vandaag extreem lang onderbrekingen, sinds 12u00 smiddags en voorlopig nog altijd, dus surfen via vast internet is momenteel niet haalbaar.

Monitor van de laatste 6u...

Wandelaar

• 

1 Bericht

Hier hetzelfde probleem sinds dinsdag avond. De drops lijken op willekeurige momenten voor te komen en lijken varierend in lengte. Ik heb voorlopig ook nog niemand vast gekregen via hun whatsapp.

Aspirant Hiker

• 

20 Berichten

Ik denk dat ik dit in het verleden ook al had die drops, maar niet zo erg dat ik me er zorgen over maakte, maar laatste tijd is het echt wel extreem hier, dat het zelfs bijna niet meer mogelijk is op internet te surfen, daarom dat ik dit verder wilde uitzoeken, want de status-led's op de Orange modem branden netjes groen zoals het hoort. Die 'drops' ontdekt door de status-led's van mijn router.

Ze reageren wel hoor via WhatsApp, maar je moet wat geduld hebben. Intussen hebben ze eergisteren een dossier aangemaakt, en beloven binnen max. 4 werkdagen dat er iemand mij zou contacteren. Ben benieuwd.

Hieronder zie je de logs vd modem:

(bewerkt)

Aspirant Hiker

• 

20 Berichten

De vraag eens gesteld aan Gemini, dus mogelijks wat @RedsFan vermoedt:

Deze melding, "Upstream Modulation Change - Channel=41; Frequency=23200000; Old Modulation=64QAM ; New Modulation=16QAM", betekent dat je kabelmodem de modulatiemethode die hij gebruikt om gegevens naar het internet (upstream) te versturen, heeft aangepast.

Dit gebeurt meestal automatisch om de betrouwbaarheid van je verbinding te waarborgen wanneer de signaalkwaliteit op die specifieke frequentie (23.2 MHz) verslechtert.

🧐 Wat betekent de verandering?

• Upstream: Dit verwijst naar de richting van de gegevensoverdracht van je modem naar je internetprovider (het uploaden).

• Modulation Change (Modulatieverandering): De manier waarop digitale gegevens worden omgezet in radiosignalen om over de kabel te worden verzonden.

• Old Modulation=64QAM: De modem gebruikte eerst 64-QAM (Quadrature Amplitude Modulation). Dit is een efficiënte methode die veel data tegelijk kan versturen, wat resulteert in een hogere uploadsnelheid. Het vereist echter een zeer schone en sterke signaal-/ruisverhouding (SNR).

• 64-QAM kan $6$ bits per symbool coderen.

• New Modulation=16QAM: De modem is overgeschakeld op 16-QAM. Dit is een minder efficiënte methode, wat betekent dat er minder data tegelijk kan worden verzonden (een lagere potentiële uploadsnelheid). Het is echter robuuster en minder gevoelig voor storingen of ruis op de lijn.

• 16-QAM kan $4$ bits per symbool coderen.

💡 Waarom gebeurt dit?

De overgang van 64-QAM naar 16-QAM is een defensieve maatregel van je modem.

• Slechte Signaalkwaliteit: De meest waarschijnlijke oorzaak is een verslechterde signaalkwaliteit op die frequentieband, veroorzaakt door bijvoorbeeld:

• Externe interferentie (ruis) op het netwerk.

• Problemen met de bekabeling bij jou thuis (slechte connectoren, beschadigde coaxkabel).

• Tijdelijke problemen in het netwerk van de provider.

• Stabiliteit boven Snelheid: Omdat 64-QAM op een 'vervuilde' lijn te veel fouten zou veroorzaken (waardoor de verbinding traag en instabiel wordt), schakelt de modem over op het robuustere 16-QAM om de verbinding stabiel te houden, zelfs als dat ten koste gaat van de maximale uploadsnelheid op dat specifieke kanaal.

Kortom: Je modem heeft de snelheidsmodus verlaagd om stabiliteit te garanderen vanwege waargenomen problemen met de lijnkwaliteit op de upload.

🛠️ Wat nu?

Als dit slechts een eenmalige melding is, hoef je je meestal geen zorgen te maken; het netwerk lost dit vaak zelf op.

Als je echter merkt dat je uploadsnelheid consistent lager is dan verwacht, of als deze melding regelmatig terugkeert, kan het wijzen op een permanent probleem:

1. Controleer je kabels: Zorg ervoor dat alle coaxkabels goed vastzitten en niet beschadigd zijn.

2. Herstart de modem: Soms helpt een simpele herstart.

3. Neem contact op met je provider: Als het probleem aanhoudt, kan de provider je signaalwaarden op afstand controleren en indien nodig een technicus sturen om de oorzaak van de slechte signaalkwaliteit te onderzoeken.

Wil je dat ik zoek naar de normale of ideale signaalwaarden voor een kabelmodem, zodat je deze kunt vergelijken met de waarden in de statuspagina van je modem?

Aspirant Hiker

• 

20 Berichten

UPDATE: Begin deze week heb ik contact gehad met Orange (Hey) en ze hebben op afstand een update/upgrade gepusht naar de modem. Nu paar dagen verder, en geen enkele 'drop' maar gehad! Heel blij!!!!

Dikke merci aan het support-team \(^-^)/

Wandelaar

• 

6 Berichten

@ctuxboy​ Met Orange klantendienst of effectief Hey klantendienst? Want ik heb de indruk dat je via Orange klantendienst sneller uit de nood geholpen wordt.

Ervaren Hiker

• 

171 Berichten

@ctuxboy​ Voor de competitieve prijzen van Hey vind ik dit wel een goeie service. Het is inderdaad soms chance hebben. Goed dat het is opgelost.

Maar ze zijn wel erg behulpzaam. Vandaag had ik eens de klantendienst nodig voor een complexe wijziging, en ze reageerden al met een oplossing binnen een kwartier. Erg tevreden dus. :-) 

Onze superbijdragers

Meer weergeven
  • Community Manager

• 

1.9K Berichten

1.9K

• Promeneur expérimenté

• 

354 Berichten

354

• Moderator

•