kfn's profile

Wandelaar

• 

4 Berichten

Constatering van aanhoudende netwerkinstabiliteit na buiten-interventie

Ik heb de afgelopen 24 uur mijn verbinding nauwgezet gemonitord met een geautomatiseerd scriptsysteem dat elke 10 minuten een volledige test uitvoert. Hoewel de binneninstallatie door een technieker conform is verklaard, stellen mijn metingen vast dat de lijn momenteel onbruikbaar is voor professioneel gebruik.

Bevindingen:

1. Extreme Latency-spikes (Jitter) Ik stel vast dat mijn ping-tijden (vertraging) op willekeurige momenten volledig ontsporen. Waar een gezonde lijn 15-20 ms vertoont, registreer ik pieken die videobellen onmogelijk maken:

• 734 ms (om 19:50u)

• 553 ms (om 20:20u)

• 361 ms (om 20:40u) Dit bewijst dat de "verkeersstroom" op de kabel ernstig gehinderd wordt door ruis of een defecte poort.

2. Drastische snelheidsterugval Mijn downloadsnelheid, die normaal rond de 190 Mbps zou moeten liggen, keldert op kritieke momenten naar een fractie van de beloofde snelheid:

• Om 19:50u zakte mijn verbinding naar slechts 2.17 Mbps.

• Rond 20:30u bleef ik steken op 3.51 Mbps.

3. Volledige connectiviteitsfouten (Flapping) Naast de vertragingen registreer ik talloze momenten waarop de verbinding volledig wegvalt. Mijn logs tonen meerdere 'Time-out' en 'HTTP 403' fouten aan (onder andere om 20:05u), waarbij mijn modem zelfs geen verbinding kon maken met de testservers.

De eerdere interventie aan de straatkabel heeft het probleem niet opgelost. Mijn data bewijst dat de lijn "klappert" tussen een werkende staat en een totale crash.

Aangezien de fout niet in mijn binnenbekabeling of NIU zit, wil ik graag een dringende escalatie naar een senior netwerktechnieker. Er moet een fysieke meting op de straatkabel en de 'tap' gebeuren om de bron van deze enorme ruis (ingress) te elimineren. Ik verwacht een stabiele lijn waarvoor ik maandelijks betaal.

Zijn er nog klanten met dit probleem? Worden jullie geholpen?

Geaccepteerde oplossing

Ervaren Hiker

• 

171 Berichten

Hey @kfn,

Herkenbare situatie, en goed dat je het zo gedocumenteerd hebt, want met die cijfers kan niemand meer zeggen dat het "aan jouw kant" ligt.

Die latency-pieken naar 700+ ms in combinatie met een downloadsnelheid die terugvalt van 190 Mbps naar 2-3 Mbps wijst inderdaad sterk in de richting van ingress-ruis op de coax, zoals jij zelf ook aangeeft. Het "flappen" (verbinding die om de haverklap wegvalt) is een klassiek symptoom van een slechte aansluiting ergens tussen de tap en jouw modem, maar als de binnenkant al nagekeken is, zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de tap zelf of in de coax op straat.

Een paar dingen die ik je zou aanraden:

• Vraag expliciet om een "TAP-meting" of "ingress scan" wanneer je de escalatie aanvraagt. Gebruik die termen letterlijk, dan weet de dispatching meteen welk type technieker ze moeten sturen (een Telenet-Wyre/Unit-T buiten-monteur met spectrum analyser, niet zomaar iemand die de modem herstart).
  • Bewaar je logbestanden tijdgestempeld, die heb je al, maar zorg dat je ze ook als bijlage of screenshot kan meesturen als support erom vraagt.
  • Vraag naar je signaalwaarden in het modeminterface (via http://192.168.0.1/#/status/docsis_signal): de downstream power levels, SNR en uncorrectables. Als die rommelig zijn, is dat extra bewijs voor je dossier. (zie mijn onderstaande screenshot in bijlage, ter illustratie)

Ben benieuwd of er anderen in jouw buurt hetzelfde ervaren, gezien het coaxnetwerk een gedeeld knooppunt is, zouden meerdere klanten op hetzelfde moment problemen moeten hebben.

Succes, en laat weten hoe het verder loopt!

VossyGamer

User uploaded image

Wandelaar

• 

4 Berichten

@VossyGamer​ 

Bedankt voor je uitgebreide en technische reactie, @VossyGamer!

Even een update voor de groep: de problemen zijn inmiddels verholpen. Na de interventie is mijn verbinding weer stabiel en haal ik constant de beloofde snelheden (rond de 140 Mbps). Ik weet niet precies welke aanpassing het verschil heeft gemaakt, maar de ping-spikes en snelheidsterugval zijn verdwenen.

Bedankt voor de tips en het meedenken!

Wandelaar

• 

4 Berichten

Ik moet helaas even rectificeren wat ik eerder postte: ik had de situatie te optimistisch ingeschat. Het probleem is helaas verre van opgelost en de instabiliteit is in alle hevigheid teruggekeerd.

Ik heb inmiddels objectief bewijs verzameld (metingen van 5% packet loss en aanhoudende jitter), en ook mijn TV-diensten vertonen nu haperingen. Het is voor mij inmiddels zo erg dat ik zelfs een professionele afspraak heb moeten annuleren door een wegvallende verbinding.

Ik neem jouw advies over de 'ingress-scan' en 'TAP-meting' mee naar de afspraak van komende woensdag. Ik heb momenteel mijn modem in bridge-modus staan, zodat ze niet opnieuw de fout bij mijn eigen apparatuur kunnen leggen. Ik eis nu een buitendienst-monteur die de verbinding vanaf de straatkant controleert.

Zijn er toevallig nog anderen in de regio Londerzeel die op dit moment gelijkaardige problemen ervaren? Gezien het coaxnetwerk een gedeeld knooppunt is, zou dit mogelijk meer mensen moeten treffen. Ik ben benieuwd of er nog actieve gebruikers zijn met vergelijkbare logbestanden."

Onze superbijdragers

Meer weergeven
  • Community Manager

• 

1.9K Berichten

1.9K

• Promeneur expérimenté

• 

353 Berichten

353

• Moderator

•