kfn
+ nog 1
Wandelaar
•
4 Berichten
Constatering van aanhoudende netwerkinstabiliteit na buiten-interventie
Ik heb de afgelopen 24 uur mijn verbinding nauwgezet gemonitord met een geautomatiseerd scriptsysteem dat elke 10 minuten een volledige test uitvoert. Hoewel de binneninstallatie door een technieker conform is verklaard, stellen mijn metingen vast dat de lijn momenteel onbruikbaar is voor professioneel gebruik.
Bevindingen:
1. Extreme Latency-spikes (Jitter) Ik stel vast dat mijn ping-tijden (vertraging) op willekeurige momenten volledig ontsporen. Waar een gezonde lijn 15-20 ms vertoont, registreer ik pieken die videobellen onmogelijk maken:
734 ms (om 19:50u)
553 ms (om 20:20u)
361 ms (om 20:40u) Dit bewijst dat de "verkeersstroom" op de kabel ernstig gehinderd wordt door ruis of een defecte poort.
2. Drastische snelheidsterugval Mijn downloadsnelheid, die normaal rond de 190 Mbps zou moeten liggen, keldert op kritieke momenten naar een fractie van de beloofde snelheid:
Om 19:50u zakte mijn verbinding naar slechts 2.17 Mbps.
Rond 20:30u bleef ik steken op 3.51 Mbps.
3. Volledige connectiviteitsfouten (Flapping) Naast de vertragingen registreer ik talloze momenten waarop de verbinding volledig wegvalt. Mijn logs tonen meerdere 'Time-out' en 'HTTP 403' fouten aan (onder andere om 20:05u), waarbij mijn modem zelfs geen verbinding kon maken met de testservers.
De eerdere interventie aan de straatkabel heeft het probleem niet opgelost. Mijn data bewijst dat de lijn "klappert" tussen een werkende staat en een totale crash.
Aangezien de fout niet in mijn binnenbekabeling of NIU zit, wil ik graag een dringende escalatie naar een senior netwerktechnieker. Er moet een fysieke meting op de straatkabel en de 'tap' gebeuren om de bron van deze enorme ruis (ingress) te elimineren. Ik verwacht een stabiele lijn waarvoor ik maandelijks betaal.
Zijn er nog klanten met dit probleem? Worden jullie geholpen?
Vraag
•
Bijgewerkt
120
1
0

Geaccepteerde oplossing
VossyGamer
+ nog 8
Ervaren Hiker
•
Hey @kfn,
Herkenbare situatie, en goed dat je het zo gedocumenteerd hebt, want met die cijfers kan niemand meer zeggen dat het "aan jouw kant" ligt.
Die latency-pieken naar 700+ ms in combinatie met een downloadsnelheid die terugvalt van 190 Mbps naar 2-3 Mbps wijst inderdaad sterk in de richting van ingress-ruis op de coax, zoals jij zelf ook aangeeft. Het "flappen" (verbinding die om de haverklap wegvalt) is een klassiek symptoom van een slechte aansluiting ergens tussen de tap en jouw modem, maar als de binnenkant al nagekeken is, zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de tap zelf of in de coax op straat.
Een paar dingen die ik je zou aanraden:
Ben benieuwd of er anderen in jouw buurt hetzelfde ervaren, gezien het coaxnetwerk een gedeeld knooppunt is, zouden meerdere klanten op hetzelfde moment problemen moeten hebben.
Succes, en laat weten hoe het verder loopt!
VossyGamer
2